08 Januari 2011

Bila dia sudah bersuara

Assalmualaikum semua,

okey, harinie nk citer sal budak kecit nie.


Budak montel kat atas nie sekarang bukan main lagi ye...dah boleh berkata-kata
banyak juga yang balqis dah pandai sebut, sebenarnya sejak nak masuk umur setahun dia dah boleh cakap..ringan mulut berbanding abg kimie yang lambat cakap.

Antaranya:

Ka = buka
kakak = kakak
nanak = nak
mak = mak
abah/bah = abah
baby = baby
bebe = bear/ anak patung
mau = tak mau
ting = puting
bi = tv
bum = tido
bu = ibu
mie = abg kimie
tik = tahi
heee heeee heee = ajuk mcm bunyi hantu
cikak = cicak
maih (sambil gamit2 tangan panggil) = mai/panggil
juk = sejuk
uwet = duit
bek = beg
na nek = nak naik
teh - terima kasih
dap = sedap

Ada lagi nie tapi tak ingat, senang bercakap dengan dia sbb dia faham dan jenis ikut cakap.

Tapi jenis garang juga nie..kalau dia nangis dan ada org yang tengok dia sah2 org tu kena marah. suka buat mulut muncung2..kelakar giler muka dia.


kalau tanya adik nama apa? dia jawab kih/keh (maknanya Qis)..bolehkan....kita boleh faham.

kuat minum air, dah pandai minum guna straw dalam umur 1 thn 1 bln klu tak silap.


suka naik moto ronda2 dan akan buat aksi naik moto atas sofa. dah pandai buat aksi nangis tipu2 sambil genyeh2 mata. pastu kalau saper2 nangis dia akan kata yak cth: mie yak (abg kimie nangis) atau baby yak.

suka menulis sambil bunyi A..A... ehhehehe. suka menari bila dengar lagu.

Mcm2 lagi peel dia..penat juga nk layan kadang2 tu. Banyak akal tul...

yang paling utama...semalam bila saya tunjuk diri saya dan tanya sapa nie dia jawab bu...hohhoho..ibu suka..sbb sebelum ni tau sebut mak jer...

bulan ni Balqis dah 1 thn 5 bulan, berat dah 11kg... lenguh tangan bila berdukung...

Apa2 pun saya bersyukur dengan perkembangan dia sekarang ni...

3 ulasan:

hanya untukmu berkata...

salam kak anim..dah besar anak kak anim erks...kejap jer rasanyer....
awat kak anim tak aktif fb...kak anim tukar ofis lain lak ka??
senang nyer minta tukar....

ch@ berkata...

uiii balQis makan apa, oni tak gerak2 pun berat, dah stahun stengah baru 9kg je, huaaa. cptnya perkembangan balQis.

Hanim berkata...

hanya untukmu ~ malas la nak buka FB..lgpun ada problem sikit..tukar suka sama suka..tu yg cepat...ella ke nie?

Cha ~ balqis minum susu jer...dan dia juga kuat makan..semua dia balun..fevoret dia ais....skrg dah 11kg kot..